שעון מטוטלת

מה השעה? תיקונים לשעוני המטוטלת

גם אתם חובבי שעונים עתיקים וצריכים מדי פעם תיקון שעוני מטוטלת? המסע של השעון היוקרתי מתחיל באיטליה לפני כמעט 400 שנים. אז מה הסיפור של שעון המטוטלת, מי יצר את שעון המטוטלת הראשון ואילו סוגי תיקונים מתבצעים עבור שעונים אלו? כל המידע לפניכם!

הסיפור מתחיל כמעט 400 שנה קודם לכן

עוד לפני שנציג בפניכם את האפשרויות העומדות לפניכם עם תיקון שעוני מטוטלת, ראשית כדאי להכיר את גלגולו של שעון זה ואיך הכל התחיל. המסע מתחיל לפני כמעט 400 שנה בעיר פיזה, איטליה, עם בחור צעיר בשם גלילאו גאליליי, מי שהיום נחשב לאחד המדענים הגדולים ביותר בהיסטוריה. על פי הסיפור המוכר כיום, גלילאו גאליליי האזין לתפילתה של הכנסיה, ותוך כדי תשומת לבו הופנתה אל נברשת גדולה. באותו הזמן, פגע בנברשת עצם זר וכך היא החלה לנוע, תוך שהתנודות שלה היו בקצב קבוע. כך, התגלה לבסוף החוק כי בעת שתולים משקל מחומר מסוים – מתכת או אבן בקצה של חוט, תוך שמושכים אותה, היא תתחיל לנוע מצד אל צד. ומה לגבי זמן התנודה שלה? הוא תלוי באורכו של החוט.

תיקונים לשעון מטוטלת

רוצה לברר אודות לימודי שענות? נא להשאיר פרטים ונחזור אלייך בהקדם!

המנגנון על פיו פועלת המטוטלת

ממה מורכבת המטוטלת אם כן? המטוטלת מורכבת או ממוט קל או מחוט, כאשר על ראשם ניצבת לה משקולת. לא במקרה מייחסים לגלילאו את סיפורה של המטוטלת, זאת מאחר והוא היה הראשון לחקור את התכונות הייחודיות שלה, והוא גם זה שעלה על כך שלמטוטלת זמן מחזורי קבוע. מה הוא זמן המחזור? פרק הזמן שבו מטוטלת משלימה מחזור אחד שלם.

שעון המטוטלת המבוסס על חוק המטוטלת

סיפור שעון המטוטלת מתחיל אי שם במאה ה-17, עם פיזיקאי בשם הויגנס. כריסטיאן הויגנס הסתמך על עדותיו של גלילאו וכך הוא בנה את שעון המטוטלת ראשון. השעון נבנה על פי חוקי המטוטלת שלפיהם, הזמן של מחזור המטוטלת הינו קבוע, תוך שאין כל תלות בזוויות התנודה שלה. כל שעון מטוטלת מבוסס על תנועה שהינה מועברת אל תנועה סיבובית במערכת גלגלי השיניים ומחוגיו של השעון. באמצעות המנגנון המוכר בשם מחגר, ניתן להעביר את התנועה הקצובה לתנועה מעגלית.

אז איך היה נראה השעון הראשון של הויגנס? שעונו היה מבוסס על משקולת ועל גלגל שיניים. כאמור, המשקולת השתלבה על קצה החוט, כאשר הוא היה סביב ציר שהיה מחובר למערכת גלגלי השיניים. כל שן שהסתובבה, יצרה תנועה שהניעה את המטוטלת וכך היא המשיכה לנוע. היה צורך לחדש את השעון באנרגיה, והאנרגיה הזו סופקה עם משיכת החוט והעלאת המשקולת כלפי מעלה. הודות לכוח הכבידה, המשקולת נמשכה כלפי מטה, וכך החוט גרם למערכת גלגלי השיניים להסתובב.

תיקונים לשעוני מטוטלת

השעון מתקדם מהר מדי? רגע לפני שאתם מגיעים לשען

יש ברשותכם שעון מטוטלת שיש בו תקלה ואתם מעוניינים לקבל שירות של תיקון שעוני מטוטלת? אחת התקלות הנפוצות ביותר היא תקלה שבה השעון מתקדם מהר מדי. שימו לב: המטוטלת והמשקולת הן אלו האחראיות על המהירות של השעון. המשמעות? במידה והשעון שברשותכם מתקדם מעבר למה שהוא צריך, סביר כי המטוטלת קלה מדי. על כן, במקרים שכאלו תוכלו לתקן את השעון עצמאית עם הורדת המשקולת שעל המטוטלת כלפי מטה – כאשר המטרה היא להגדיל את כוח ההתנגדות. התוצאה? השעון יתקדם בצורה איטית יותר. שימו לב כי אין נוסחה מדויקת לתיקון מסוג זה, ועליכם לפעול בשיטה של ניסוי וטעייה. בכדי להבטיח כי אכן הצלחתם במשימתכם, עליכם להמתין כ-24 שעות. שימו לב כי תוכלו תמיד להגביה או להנמיך את המשקולת עד שתגיעו לשעה מדויקת.

היכן מתקנים ומה עלויות התיקון?

כאמור, לא כל תיקון שעוני מטוטלת יכול להתבצע בצורה עצמאית, ולעתים נדרשת יד מקצועית שתאבחן את הבעיה ותוכל להעניק את הפתרון האיכותי והאידיאלי ביותר. התקלות הנפוצות בשעוני המטוטלת באות לידי ביטוי במקרים בהם השעון מתקדם לאט מדי, לעתים ישנם שעונים שמכוונים אותם וכעבור תקופה הם שבים להיות לא מדוייקים, ישנם שעונים שנעצרים וחוזרים לפעולה לסירוגין וישנם שעונים שהצלצול בהם לא מתבצע בשעה עגולה. כל תקלה דורשת התייחסות אחרת וטיפול אחר ועל כן גם עלות התיקון בהתאם. ניתן לתקן את התקלות אצל שענים מובילים המתמחים בשירות של תיקון שעוני מטוטלת.

אולי יעניין אתכם גם: